Anca Gilca's Blog

Invata formele si cauta ceea ce nu are forma

“Viata unui antreprenor este ca un mountain russe” 05/01/2012

Carte de vizita

Nume si prenume: Anda Racsa

Functia: fondator ABC Training Consulting

Studii: superioare, economice

Anda Racsa este specialist in managementul financiar al afacerii, isi conduce propriul business si, prin consultanta, ajuta antrepenori sa evite si sa rezolve problemele financiare.  Despre antreprenoriat si cum este influentat succesul unei afaceri de greselile financiare ne povesteste Anda Racsa.

A.G.: Firma dumneavoastra de consultanta se numeste ABC Training Consulting. Care considerati ca sunt cei trei ABC de care trebuie sa tina cont un viitor antreprenor?

Anda Racsa: Pentru un viitor antreprenor, care isi doreste sa fie un “jucator de cursa lunga”, ii recomand sa-si defineasca foarte clar produsul si piata pe care vrea sa activeze si sa aiba mereu in vedere Avantajele si Beneficiile pe care le poate aduce pentru Clientii tinta ai afacerii sale.

Altfel spus, sfatul meu ar fi:

Anticipeaza Business-ul si Coordoneaza-l astfel incat sa devina o afacere reusita!

 Un viitor antreprenor trebuie sa aiba, mai intai, multa vointa si mult curaj; sa nu renunte la visul sau, chiar daca asta inseamna sa traiasca la maximum clipe de extaz sau clipe de disperare, precum intr-o cursa “mountain rouse” cu multe situatii extreme si pline de adrenalina.

A.G.: Din experienta dumneavoastra, care ati observat ca sunt cele mai frecvente greseli financiare facute de tineri, la inceput de drum intr-o afacere?

 A.R.: Prima greseala financiara este aceea ca se subestimeaza necesarul de finantare pentru pornirea afacerii (capitalul initial pentru primele 6 luni), iar principala cauza este lipsa unei miniplanificari a afacerii pe cateva componente de baza:

    • cheltuieli de constituire a firmei (ex: cheltuieli de natura juridica: taxe de inregistrare, onorarii avocat, etc) si de autorizare a activitatii firmei;
    • servicii contabile si alte servicii de la terti (ex: telecomunicatii, chirie, utilitati, etc)
    • spatiu si dotari necesare pentru desfasurarea activitatii
    • stocuri de produse pentru sustinerea vanzarii
    • bugetul alocat pentru promovarea firmei si a produselor (ex: site de prezentare, deplasari la potentiali clienti, materiale promotionale, etc).

 A  doua greseala financiara si manageriala este aceea ca antreprenorul ignora importanta intelegerii notiunilor de baza ale finantelor firmei si importanta dezvoltarii abilitatilor de management al veniturilor si costurilor firmei, al incasarilor si al platilor firmei.

Ignorand aceste aspecte, antreprenorul poate ajunge in situatia blocajelor financiare si atunci sansele unei firme durabile scad foarte rapid. Antreprenorul trebuie sa aiba alaturi si un contabil si un specialist in finante, cu care sa se consulte macar o data pe saptamana si astfel va putea anticipa si va putea corecta orice “derapaj periculos” in dezvoltarea si mentinerea afacerii sale pe piata.

A.G. : Le vorbiti clientilor despre optimizarea performantelor afacerii. Care ar fi cei trei pasi care ar face ca o afacere sa reziste crizei financiare?

A.R.: In timpul acestei crize financiare, o afacere mica poate rezista pe piata doar daca se specializeaza si se concentreaza: pe o gama de produse si servicii, pe o categorie de clienti, pe o anumita piata de desfacere.

Numai in felul acesta poate ajunge la clientul tinta, poate sa aloce corect resursele, poate sa asigure finantarea eficienta a activitatii si sa genereze vanzari, profit si cash.

Stand de vorba cu diversi antreprenori, le adresez urmatoarele intrebari:

    • in ce consta afacerea ta, care este produsul sau serviciul reprezentativ?
    • care este clientul tinta? ce asteptari are de la tine? cat crezi ca poti vinde?
    • in cat timp iti vei recupera banii dupa vanzarea produsului sau livrarea serviciului?

Performantele afacerii pot fi masurate si evaluate din punct de vedere financiar (venituri, profit, cash, grad de indatorare, etc) si nonfinanciar (numar de clienti, numar de comeni, etc).

 In conditiile actuale ale unui mediu de afaceri extrem de imprevizibil, o afacere mica trebuie sa aiba in vedere asigurarea unui cash-flow fluent, adica sa genereze vanzari incasabile rapid astfel incat sa fie posibila achitarea tuturor obligatiile curente de plata.

Degeaba se stimuleaza vanzarile, daca acestea vor fi incasate de la clienti cu un decalaj de 2-3 luni.

In fiecare luna se resimte presiunea platilor pentru furnizorii de materiale si servicii, pentru salariile angajatilor (unde este cazul), pentru impozite si taxe, rate si dobanzi bancare, etc. Periodic trebuie analizate performantele financiare ale firmei si trebuie stabilita ordinea prioritatilor: vanzari, profit sau cash?

Cred ca acum cash-ul trebuie sa fie prioritatea nr. 1, iar aceasta inseamna vanzari incasabile cat mai repede de la clientii tinta!

A.G.: Stim ca mai apar si probleme in relatia cu clientii. Care ar fi trei probleme intalnite cel mai des in activitatea desfasurata pana acum?

A.R.: Daca iti definesti foarte clar clientii tinta, atunci nu prea apar probleme ci doar provocari pentru mentinerea sau extinderea clientilor.

Cu clientii ocazionali este posibil sa apara diverse probleme, mai ales in legatura cu termenul de incasare a vanzarilor. Iar acest risc trebuie sa fie monitorizat si diminuat prin diverse masuri preventive sau corective.

A.G.: Scriati pe blog acum ceva timp ca antreprenorul are ideea, iar managerul are cheia unei afaceri de succes. Care au fost cele mai creative si trasnite idei de afaceri pe care le-ati intalnit?

 A.R.: Am auzit si am citit multe idei de afaceri trasnite (ex: accesorii vestimentare pentru animale de companie), insa eu am colaborat cu antreprenori care au avut idei si au lansat afaceri care raspund unor nevoi reale de consum ale clientilor, pe termen scurt, mediu si lung.

A.G.: Care ar fi cele cinci atribute ale antreprenorului de succes?

A.R.: Daca ar fi sa mentionez doar 5 atribute, atunci aceasta ar fi: Vointa, Pasiune, Creativitate, Educatie antreprenoriala, Orientare spre rezultate!

Insa, nu ma pot abtine si trebuie sa mentionez ca trebuie sa ai si Fler si mult Noroc!

A.G.: Daca ati avea puterea sa implementati trei elemente de business de peste hotare in Romania, care ar fi acelea?

 A.R.: As simplifica si clarifica toate procedurile administrative (juridice, contabile, fiscale) astfel incat antreprenorul sa se concentreze cat mai mult pe elementele esentiale pentru afacerea sa!

A.G.: Cum impaca femeia de afaceri Anda Racsa viata personala cu cea profesionala?

A.R.: Este o situatie oarecum echilibrata si asta pentru ca am ca parteneri de nadejde atat pe sotul cat si pe fiica mea de 11 ani. De mica i-am explicat si am implicat-o in diverse activitati ale firmei ABC Training Consulting (ex: participarea la targurile de training si de consultanta), i-am cerut parerea in diverse proiecte (ex: planul de afaceri pentru deschiderea unei gradinite), am tinut cont de foarte multele idei interesante (ex: designul unui pliant) etc.

O incurajez mereu sa viseze si sa actioneze!

Invatam impreuna din greseli si ne bucuram impreuna de orice reusita!

Ma bucur sa vad cum se contureaza usor – usor un viitor antreprenor!

(Interviu realizat de Anca Gilca pentru Centrul de resurse business–www.businessage.ro)

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s